Skip to main content

Wilt u een online casino aanklagen?

Casino aanklagen

Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat u terecht komt in een conflict met een aanbieder van kansspelen op het internet. Er zijn verschillende manieren op zo’n probleem op te lossen, echter denken sommige mensen dat de beste en de enige oplossing is om een juridische procedure te starten. Maar is een online casino aanklagen wel zo’n goed idee?

Om een lang verhaal kort te maken zijn wij van mening dat de situatie heel bijzonder moet zijn voordat u moet proberen om een Nederlands online casino voor de rechter te slepen. De redenen hiervoor hebben we hieronder puntsgewijs voor u neergezet.

Samenvatting: Stappenplan klachtoplossing online casino

  1. Probeer het eerst via de reguliere klantenservice;
  2. Elk online casino moet een E-mailadres voor klachten hebben, je kunt hier direct contact mee opnemen wanneer je er met de klantenservice niet uitkomt;
  3. Geen resultaat? Neem contact op met de ADR, dit is een onafhankelijke instantie die is aangewezen om klachten nader te bekijken – dit kan ook via de uitgever van de casinolicentie.

Als laatste stap kan je altijd contact opnemen met de Kansspelautoriteit om een melding te doen van het probleem (mits het om een Nederlandse aanbieder gaat). Bij grotere geschillen kan je ook een advocaat in de arm nemen om tot een oplossing te komen. Neem daarbij wel een advocaat die is gespecialiseerd in online casino’s.

Een online casino aanklagen is erg lastig

Stel dat u bent opgescheept met een moeilijke en vervelende situatie als gevolg van gokken op het internet. U bent het namelijk niet eens met het antwoord of met de procedure van een online casino en als gevolg daarvan wilt u juridische stappen ondernemen. Hoe pakt u dat dan aan?

Waarschijnlijk neemt u eerst contact op met een advocaat of met een juridisch adviseur, wie u de situatie dan zo goed mogelijk probeert uit te leggen. Voordat u verder kunt gaan met een online casino aanklagen moet uw raadsheer tenslotte wel weten hoe de vork in de steel steekt. Helaas weet bijna geen enkele juridische professional in Nederland hoe gokken op het internet precies werkt, wat betekent dat zij in de eerste instantie ook maar een beetje zullen aanmodderen.

Waarschijnlijk zal de advocaat simpelweg laten weten dat hij of zij volledig achter u staat, waarop ze aanbieden om een boze en dreigende brief of email te sturen naar het casino. In de tussentijd stapelen de rekeningen alleen maar op en de resultaten zijn minimaal.

Je moet dus wel weten of het nut heeft om deze stappen te ondernemen.

Verschil legale casino’s en illegale casino’s

Aanklagen van Nederlandse aanbieders

Nederlandse casino’s zijn makkelijker aan te klagen mits er een goede reden voor bestaat. Het kan bijvoorbeeld zijn dat ze zich niet aan hun zorgplicht hebben gehouden.

Heb je bijvoorbeeld €25.000,00 gestort en verloren en hebben ze nooit een bericht naar je gestuurd? Dan kan het zijn dat een vergunninghouder in overtreding is. Voor je zoveel geld kan storten moeten er een aantal alarmbellen afgaat bij het casino.

Aanklagen van Buitenlandse aanbieders (binnen EU)

Er zijn advocatenkantoren in Nederland die het voor spelers opnemen die geld hebben verloren bij casino’s buiten Nederland. Een goed voorbeeld is een Maltees casino.

Als Nederlander kan je ook gewoon in Nederland een rechtszaak starten tegen een casino in Malta.

Aanklagen van Buitenlandse aanbieders (buiten EU)

Buiten de Europese Unie wordt het lastiger om casino’s aan te klagen. De kans is klein dat een bedrijf uit Curaçao serieus ingaat op de problemen.

Online Casino wetgeving

Alternatieven voor een Rechtszaak

Natuurlijk kunt u ook op het vliegtuig stappen naar Malta en daar een advocaat in de arm nemen, maar er zijn veel betere opties beschikbaar dan een online casino aanklagen door middel van een juridische procedure.

Probleem neerleggen bij de (lokale) Kansspelautoriteit

Zo moet iedere aanbieder van kansspelen op het internet zich verantwoorden bij een overheidsinstantie in het land van vestiging. Van de betreffende instantie krijgen ze dan de nodige licenties waarmee ze hun werkzaamheden mogen verrichten en die willen ze natuurlijk onder geen omstandigheid verliezen.

Een aantal belangrijke eis waar een casino met een MGA licentie aan moet voldoen is bijvoorbeeld dat de spelers niet op een oneerlijke manier benadeeld mogen worden. Indien u er van overtuigd bent dat de aanbieder van kansspelen de regels niet gevolgd heeft dan kunt u altijd nog een zaak openen met de betreffende licentieverstrekker.

Dat is vele malen effectiever dan een online casino aanklagen met behulp van een dure advocaat, al kost het nog steeds bijzonder veel moeite en er is alsnog een goede kans dat u geen enkel resultaat boekt.

Dus, wat zouden wij van Casino Advies u nu eigenlijk willen aanraden? Dat is simpelweg om de officiële procedure te volgen waar het casino mee komt, hoe onlogisch dat ook zal klinken.

Ze zijn namelijk verplicht om een degelijke klachten oplossingsprocedure aan te bieden en wanneer u die volgt dan zou het zomaar kunnen dat u er alsnog samen uitkomt zonder een derde partij er bij te betrekken. Het meest voordelige daarbij is dat een online casino aanklagen compleet onnodig wordt, waardoor u uiteindelijk een hoop tijd en geld wordt bespaard.

Natuurlijk zijn er verschillende redenen om een casino aan te klagen. Dit hoeft dus niet de beste optie te zijn.

online casino conflict

De stappen die u het beste kunt volgen in Nederland

Iedere betrouwbare Nederlandse aanbieder van kansspelen op het internet heeft een standaard procedure voor het oplossen van klachten. In de eerste instantie kunt u natuurlijk spreken met de klantenservice via email, live chat of telefoon en zo kunt u op een nette en behoorlijke manier communiceren met het bedrijf dat achter de spellen zit.

Een doorlopend meningsverschil zal er meestal toe leiden dat een supervisor of een manager bij de kwestie betrokken wordt, zodat er altijd meerdere personen zullen kijken naar hoe de zaak het beste kan worden afgehandeld.

Mocht u er totaal niet uitkomen met de klantenservice dan rest u altijd nog de optie om contact op te nemen met de klachtenafdeling van het betreffende online casino. Vaak is dit via een bepaald email adres dat door de klantenservice zal worden verstrekt en op die manier zorgt u ervoor dat uw kwestie ook nog een keer in detail zal worden bekeken door een specialist.

Vrijwel iedere zaak wordt netjes afgerond via de live chat en de enkele zaken die naar de klachtenafdeling worden doorgesluisd houden daar vrijwel altijd op. Maar mocht het echt helemaal te gek worden dan rest u ook altijd nog de mogelijkheid om contact op te nemen met de licentieverstrekker, want zij hebben op dit gebied het laatste woord.

Zij vertegenwoordigen namelijk de overheid van het land waar de aanbieder is gevestigd en hun volledige organisatie is er juist op gericht om gokkers op het internet zo veel mogelijk te beschermen tegen oneerlijke praktijken. Houd er alleen wel rekening mee dat een online casino er altijd voor zal zorgen dat ze netjes aan de regels voldoen, zodat ze voorkomen dat ze een standje krijgen van hun licentiehouder.

Net als dat een online casino aanklagen zelden succesvol is, zult u hier in de meeste gevallen dus ook lang niet altijd gelijk krijgen.

Ervaringen van Lezers

Heb jij ervaring met het aanklagen van een casino? We horen graag van je! Op die manier kunnen andere spelers zien wat er in jouw geval heeft geholpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *