Hoe werkt zelfuitsluiting bij online casino’s?
Je hebt besloten dat je je casino account wilt verwijderen. Misschien heb je gemerkt dat je net iets teveel hebt uitgegeven, of je speelt tegenwoordig simpelweg liever bij een ander casino. Wat voor reden dan ook – je wilt een zelfuitsluiting aanvragen maar hebt geen flauw idee hoe je dit kunt doen. We spelen in deze situatie dan ook graag de prins op het witte casino paard, en komen tot je redding in deze tijd van nood om je uitgebreid te informeren over hoe een zelfuitsluiting bij een online casino precies werkt. In dit artikel lees je alle ins en outs over dit onderwerp zoals een stappenplan voor verschillende casino’s, alternatieve opties en verplichtingen van online casino’s.
Wat is een zelfuitsluiting precies?
Laten we beginnen bij het begin – de uitleg over wat een zelfuitsluiting precies betekend. Indien je dit al weet en meer interesse hebt in de exacte werking raden we je aan om deze paragraaf over te slaan. Zelfuitsluiting van een account houdt in dat je je spelers account bij een specifiek casino voor een bepaalde periode, of permanent, compleet wilt sluiten. Je zult dus niet in kunnen loggen, geld kunnen storten of kunnen spelen voor echt geld. Zelfuitsluiting is dan ook erg belangrijk voor spelers die een gokverslaving hebben om te voorkomen dat ze verder kunnen blijven spelen. We zullen zo meer informatie geven over de verplichtingen die een online casino na moet leven in deze gevallen.
Hoe werkt een zelfuitsluiting?
Bij ieder online casino werkt een zelfuitsluiting nét ietsje anders. Gelukkig is het principe bij vrijwel ieder casino hetzelfde. Via de account instellingen kun je direct of indirect naar de zogenaamde “self-exclusion” pagina gaan. Hier dien je vervolgens aan te geven voor hoelang je je account wilt blokkeren. Normaal gesproken kun je kiezen uit vooraf ingestelde periodes die uiteenlopen van een aantal dagen tot jaren. Wil je je account permanent sluiten zonder je zorgen te maken dat deze na een bepaalde tijd weer heropend wordt? Dan zul je waarschijnlijk contact op moeten nemen met de klantenservice. Maar geen zorgen, met de live chat opties die tegenwoordig overal beschikbaar zijn is dit zo gepiept. Om te herhalen – je account blokkeren voor een bepaalde periode kun je zelf doen, maar je account voor permanent blokkeren wordt door een van de medewerkers van het casino gedaan. Hieronder kun je gedetailleerde uitleg vinden over hoe je een zelfuitsluiting aan kunt vragen bij de aangehaalde casino’s.
Let op: dit is alleen wanneer je je account voor bepaalde periode wilt sluiten. Bij al deze casino’s zul je contact op moeten nemen met de klantenservice wanneer je deze permanent wilt sluiten.
Turbo Casino zelfuitsluiting
Klik op je gebruikersnaam om naar de account sectie te gaan. Klik links onderin op Responsible Gaming en vervolgens op “Self Exclusion Section”. Je dient nu te selecteren of je je account voor 7 dagen, 1 maand of 3 maanden wilt sluiten. Klik als laatste op de rode bevestigingsknop om je account te sluiten.
Bethard zelfuitsluiting
Klik op het icoontje naast je gebruikersnaam om je profiel te openen. Links zal een menu verschijnen. Klik op de onderste menu knop genaamd “Gaming Limits”. Selecteer “Block Account” uit het bovenste keuze menu, en de tijdsduur dat je je account wilt sluiten. De opties zijn hier een dag, een week en een maand.
Account heropenen na zelfuitsluiting
Heb je onlangs een casino account gesloten maar heb je je nu toch bedacht? Geen zorgen, je kunt namelijk een verzoek indienen op deze te heropenen! (Deze opties is alléén beschikbaar wanneer je nooit hebt aangegeven een gokverslaving of probleem te hebben.) Om je account te heropenen dien je eerst contact op te nemen met de klantenservice van het casino. Zij zullen je vervolgens een e-mail sturen met een reactiveringsformulier. Deze dien je uit te printen, in te vullen, en terug te sturen naar het casino. Daarnaast zul je ook bepaalde documenten moeten aanleveren indien je dit nog nooit eerder hebt gedaan of indien deze niet meer geldig zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een kopie van een identiteitsbewijs. Is dit wel veilig? Jawel, zolang je bij een betrouwbaar casino maakt hoef je je nergens zorgen over te maken. We hebben hier pas trouwens een uitgebreid artikel geschreven over documenten sturen naar een casino. Welke eisen er exact gestelt worden kan verschillen per casino. De benodigde informatie zal in de e-mail staan.
Spelers in het Verenigd Koninkrijk hebben hierin trouwens minder geluk. Wanneer zij zelfuitsluiting aanvragen kunnen ze onder geen mogelijkheid hun account heropenen voordat de tijdsperiode is afgelopen. Ze zullen geduldig moeten wachten, en vervolgens verschillende stappen ondernemen om hun account weer te reactiveren. Een van deze stappen is om het casino zelf op te bellen om verbale toestemming te geven om hun account te laten heropenen. Deze regels zijn opgesteld door de UK Gambling Commission. Gelukkig gelden deze niet voor ons!
Verplichtingen voor het online casino
Zoals je waarschijnlijk wel weet dienen online casino’s zich aan allerlei regels te houden. Deze worden opgesteld door regelgevende instanties die kansspel licenties vrijgeven. Het is eigenlijk heel simpel – houdt een online casino zich niet aan de regels? Dan kunnen ze hun licentie kwijt raken en de boel dus sluiten. Zeker wanneer het aankomt op zelfuitsluiting dienen casino’s zich aan strikte regels te houden. Zo mag een casino je account natuurlijk nooit zomaar heropenen voordat de zelfuitsluitings periode is verlopen, tenzij je dit hebt aangevraagd en hier dus toestemming voor hebt gegeven. Wanneer een speler aangeeft het account voorgoed te willen sluiten omdat er sprake is van een gokverslaving zijn er speciale acties die het casino dient te ondernemen. Verslaving wordt zoals het hoort heel serieus genomen. Wanneer een speler dit aangeeft dient het casino namelijk alle accounts van deze speler te sluiten bij ieder casino van hetzelfde bedrijf. Heeft bedrijf X bijvoorbeeld 5 casinos, en geeft een speler bij 1 van deze casino’s aan een gokverslaving te hebben? Dan dienen alle casino’s van bedrijf X de accounts van deze speler te sluiten. Wanneer een account om deze reden is gesloten mag deze ook nooit meer heropend worden, ook niet wanneer de speler hier zelf toestemming voor geeft.
Alternatieve opties voor een zelfuitsluiting
In het kort: een zelfuitsluiting is het volledig blokkeren van je account voor een bepaalde periode, of voor altijd. Wil je je account sluiten omdat je gewoon even pauze wilt, of omdat je bang bent dat je toch boven je budget gaat spelen? Dan zijn er een aantal alternatieve opties die je kunt overwegen. Zo kun je bij veel online casino’s tegenwoordig een “time out” instelling. Dit kan soms al voor een paar uur tot een aantal maanden, waarna je account vanzelf weer heropend zal worden. Voor budget problemen kun je het beste limieten instellen. Afhankelijk van het casino kun je verschillende soorten limieten instellen. Een stortingslimiet voorkomt dat je teveel geld op je casino account stort. Wanneer je je limiet hebt bereikt zal het casino geen nieuwe stortingen meer accepteren totdat er een nieuwe periode is begonnen. Stel je bijvoorbeeld een limiet in van 100 euro per week, en stort je op de eerste dag direct 100 euro? Dan zul je tot de volgende week geduld moeten hebben voordat je weer kunt storten. Stortingslimieten kunnen overigens naderhand aangepast worden. Indien je je limieten hoger wilt instellen, of de tijdsduur naar boven wilt instellen, zal er een bepaalde “afkoelperiode” plaats vinden. Zo kan het soms bijvoorbeeld 7 dagen duren voordat de nieuwe limieten van kracht gaan.
Hopelijk ben je na het lezen van dit artikel een beetje (of een stuk) wijzer over de werking van zelfuitsluiting bij online casino’s! Hebben we iets over het hoofd gezien of wil je gewoon even hallo zeggen? Laat het ons dan gerust weten via onze contact pagina!